CES 2020: Car audio w Las Vegas - Sennheiser, Sony i Harman

CES 2020: Car audio w Las Vegas - Sennheiser, Sony i Harman

Sennheiser, wspólnie z firmą Continental, opracowuje samochodowy system audio Ambeo bez głośników. Producenci obiecują, że dzięki wibracjom paneli dźwięk 3D będzie wciągający.

Technologia Ac2ated Sound marki Ambeo- ma na celu wytworzenie dźwięku wewnątrz samochodu poprzez wibracje powierzchniowe, zamiast tradycyjnych głośników z membraną. Technologia ta wykorzystuje specjalne mechanizmy i okładziny na różnych częściach ciała, które emitują dźwięk o różnych częstotliwościach.

System Continental Ac2ated Sound pozwala zmniejszyć wagę i rozmiar głośników nawet o 90%, co jest szczególnie istotne w przypadku samochodów elektrycznych, w których ważna jest oszczędność miejsca i wagi.

W połączeniu z technologią Ambeo Mobility firmy Sennheiser, pasażerowie samochodu mogą cieszyć się wrażeniami dźwiękowymi, jakich jeszcze nie było. Nie jest wymagany żaden specjalny format dźwięku 3D, system działa ze standardowymi sygnałami stereofonicznymi i wykorzystuje specjalne algorytmy.

Według dyrektora generalnego firmy Sennheiser, dr Andreasa Sennheisera, innowacyjny system dźwiękowy jest już prawie gotowy, ale nie będzie dostępny przez najbliższe dwa lata. Obecnie dźwięk jest kalibrowany pod kątem rozrywki/muzyki, ale firma bada inne możliwości.

Jeszcze bardziej nieoczekiwaną niespodzianką było zaprezentowanie elektrycznego samochodu koncepcyjnegoVision-S firmy Sony z technologią 360 Reality Audio na pokładzie.

Samochód koncepcyjny o nazwie Vision-S przedstawia wizję firmy Sony dotyczącą przyszłości rozrywki samochodowej i wprowadza istotne ulepszenia w sposobie słuchania muzyki w samochodzie. 360 Reality Audio to idealne środowisko odsłuchu w Vision-S, które pozwala pasażerom w pełni zanurzyć się w muzyce. Aby spotęgować to wrażenie, w samochodzie Sony Concept w każdym fotelu wbudowano wiele głośników.

System Vision-S umożliwia także wgląd w sposób interakcji użytkowników z systemami samochodowymi i obejmuje ogromny panoramiczny interfejs dotykowy.

Grupa Harman również w tym roku interesująco zaprezentowała się w temacie samochodowego sprzętu audio, przedstawiając technologie audio dla przyszłych pojazdów elektrycznych, które mogą nie tylko zwiększyć wydajność, ale również poprawić wrażenia kierowców i pasażerów.

Firma Harman zaprezentowała pakiet rozwiązań EV Plus +. Pakiet ten został zaprojektowany z myślą o zintegrowaniu go z przyszłymi pojazdami elektrycznymi i ma na celu dodanie funkcji niedostępnych obecnie.

EV Plus+ składa się z trzech głównych części. Pierwszy z nich, Ecotect, odnosi się do wyposażenia samochodu. Przedstawiciele firmy Harman twierdzą, że są w stanie stworzyć system audio, który działa równie dobrze jak każdy inny dostępny na rynku, ale przy użyciu tylko połowy podzespołów. Nie tylko zmniejsza to koszty i złożoność instalacji, ale może mieć także bezpośredni wpływ na same samochody - mniejsza liczba części oznacza mniejszą masę i mniejsze zużycie energii, co jest szczególnie ważne w przypadku samochodów elektrycznych.

Do tego dochodzi jeszcze nieco bardziej futurystyczna technologia. Harman nazywa tę technologię "audio z oprogramowaniem" i obiecuje, że będzie ona współpracować z systemami dźwiękowymi z rodziny Ecotect. Zasadniczo pozwoli to właścicielom na pełną modernizację samochodowego systemu audio za pomocą oprogramowania w dowolnym momencie cyklu życia samochodu, zarówno w salonie samochodowym, jak i za kilka lat.

Nie jest jeszcze jasne, jak to będzie działać, ale brzmi to bardzo interesująco. Firma Harman jest właścicielem kilku marek sprzętu audio, w tym JBL, AKG i Mark Levinson, dlatego różnorodność ustawień dźwięku może zapewnić wyjątkową personalizację, niedostępną we współczesnych samochodach.

Trzecim elementem układanki jest Rynek audio Harman. Sklep z aplikacjami oparty na własnej architekturze chmurowej Harmana, który umożliwi modernizację i dalszą personalizację samochodów elektrycznych. W tym miejscu pojawia się intryga, ponieważ Harman nie wymienił wszystkiego, co będzie dostępne w cyfrowym sklepie, gdyż wiele rozwiązań jest dopiero opracowywanych. Na przykład firma Harman nawiązała współpracę z Fundacją Parków Narodowych, aby stworzyć serię plików dźwiękowych do pobrania, zawierających nagrania dźwiękowe takich miejsc, jak wodospad Yosemite czy Kopuła Mamuta - trochę naturalnego spokoju podczas jazdy przez betonową dżunglę.

Lamborghini jest pierwszym producentem, który zademonstrował jazdę za pomocą Amazon Alexa. Funkcja ta została zaprezentowana w modelu Huracan EVO na targach CES 2020 i powinna być dostępna do końca roku.

Szczęśliwi posiadacze samochodów będą mogli używać Alexy do odbierania połączeń, pytania o drogę, wybierania muzyki, polecania restauracji, otwierania garażu i wielu innych czynności, trzymając ręce na kierownicy, a wzrok na drodze.