ESI/Audiotrak Dr. DAC prime review

ESI/Audiotrak Dr. DAC prime review

Dr. DAC prime to zewnętrzna karta dźwiękowa dla audiofilów, oparta na najwyższej klasy przetworniku cyfrowo-analogowym PCM1796 DAC z bezlutowym konwerterem cyfrowo-analogowym. SRC4382 Prime może konwertować strumień audio do 192kHz przy użyciu wysokiej jakości konwertera SRC.

Widok z zewnątrz budynku ESI/Audiotrak Dr. DAC prime

Ewolucja przetwornika Dr. DAC

Produkty ESI były początkowo skierowane na rynek profesjonalny, natomiast Audiotrak na rynek domowy, dla użytkowników ogólnych. Głównym hitem okazała się karta Audiotrak Prodigy 7.1 w porównaniu do Creative Audigy 2 kosztem poczciwego 44.1 bez oversamplingu. Drugim hitem były Prodigy HD2 na top-end i możliwość zmiany Opusów bez ponownego lutowania. W miarę ewolucyjnego rozwoju pojawił się Dr. DAC, w pierwszej wersji wykorzystano również topowy przetwornik C/A firmy AKM, wymienne opampy i dodatkową baterię. Jednak stosunkowo duże rozmiary nie przyniosły sukcesu i druga wersja, dr. DAC 2 na PCM1798 z zewnętrznym zasilaniem. Pomimo tego, że Dr. DAC 2 nie jest dostępny na naszym rynku i jest towarem deficytowym, to jednak jest to przetwornik dość dobrze wszystkim znany. ESI i Audiotrak działają w różnych krajach i produkują różne linie produktów dla każdego kraju. Czasami jest to sojusz obu firm, a czasami Audiotrak i ESI nie mają ze sobą nic wspólnego i pozycjonują się jako zupełnie niepowiązane firmy. Tak czy inaczej, asortyment produktów ESI jest bardziej dostępny na naszym rynku, a nowy Dr. DAC prime jest dostępny na naszym rynku.

Pojawienie się Infrasonic S. DAC 5

Nie wspomnę, że Infrasonic też jest gdzieś obok ESI/Audiotrak :) Technicznie rzecz biorąc Dr. DAC prime jest trzecią wersją. Można przypuszczać, jaka wersja będzie piąta - to Infrasonic S.DAC 5 na PCM 1792, ale nie została jeszcze ogłoszona :) poczekamy, aż "czwarty" DAC się ukaże, a "piąty" stanie się tańszy :).

JAVS DAC-1 OVERTURE (poniżej) i JAVS UDT Tranceporter (powyżej)

Ogólnie rzecz biorąc, patrząc na wygląd czasami identycznych produktów pod różnymi markami, jest oczywiste, że niektóre produkty są oryginalnie zamówione i wykonane przez firmę zewnętrzną. JAVS DAC-1 OVERTURE opisywany jest jako nie różniący się niczym od Dr. DAC prime, tylko nieco innym profilem obudowy. Nie jest on dostarczany na nasz rynek. Produkty JAVS pojawiają się wcześniej niż ESI/Audiotrak i prawdopodobnie są to tylko produkty demo do testów :). Niewykluczone, że zobaczymy analogi nowych produktów JAVS UDT Tranceporter oraz DAC-2 March, który od Prime'a różni się przetwornikiem PCM1792 z wejściem HDMI/I2S i brakiem wejścia USB. Być może DAC-2 March będzie tym "czwartym" modelem :).

Co nowego w Dr. DAC prime? Przede wszystkim to zewnętrzny DAC na innym, topowym PCM1796, z tymi samymi, wymiennymi układami OpU. Cena jest wyższa, ale opłaca się za zwiększoną funkcjonalność. Dodano zapisywalny przetwornik ADC AK5386, wyjście SPDIF, tryb upsamplingu 192kHz. Dodano również więcej drobnych funkcji, takich jak odcięcie wyjścia liniowego i oddzielną regulację poziomu sygnału słuchawkowego przy stałym poziomie wyjścia liniowego. Niewielkie zwiększenie rozmiaru zostało dodane.

Wygląd

Widok z przodu urządzenia ESI/Audiotrak Dr. DAC prime

Na panelu przednim znajdują się przełączniki: włączania zasilania, trybu wyłączenia wyjścia liniowego, aktywacji trybu upsamplingu oraz trójpozycyjny przełącznik wyboru źródła (analog, USB, cyfrowy). Po prawej stronie znajduje się regulacja głośności oraz dwa wyjścia słuchawkowe o różnej wielkości, 6,5 i 3,5 mm.

Widok z tyłu urządzenia ESI/Audiotrak Dr. DAC prime

Z tyłu znajduje się wyjście liniowe stereo, wejście liniowe stereo, połączone (koaksjalne + optyczne) wyjście i wejście cyfrowe. Wejście USB, gniazdo zasilania i przełącznik trybu głośności.

Akcesoria

ESI/Audiotrak Dr. DAC pakiet prime

W pudełku oprócz samego Dr. DAC prime znajdziemy zasilacz, kabel USB, dwie przejściówki na kabel optyczny do złącz cyfrowych combo, klucz imbusowy i zapasową śrubkę do pokrętła głośności, samoprzylepne przezroczyste gumowe nóżki oraz instrukcję obsługi. Nie ma potrzeby kupowania niczego dodatkowego do tego pakietu.

Zastosowane komponenty i technologia

Sterownik Tenor TE7022L

Komunikacja USB realizowana jest poprzez kontroler Tenor TE7022L.

Specyfikacja Tenor TE7022L:

  • Kontroler strumieniowego przesyłania dźwięku USB o wysokiej prędkości (12MHz)
  • Pełne wsparcie dla USB 2.0 i USB Audio Class 1.0
  • Rozdzielczość do 24bit i częstotliwość próbkowania do 96kHz
  • Obsługa S/PDIF TX i RX, AES/EBU

PCM1796 (po prawej) i LME49860NA

Jako przetwornik cyfrowo-analogowy zastosowano najwyższej klasy przetwornik C/A. Ten sam DAC jest używany w ASUS Xonar D2. Zastosowano pełny schemat różnicowy z trzema op-ampami LME49860NA. Zniekształcenia DT nie przekraczają 0,00003%.

Specyfikacja PCM1796:

  • CGI+szum: -106dB (0.0005%)
  • Rozrzut dynamiczny, Sygnał/szum: 123 dB
  • Tłumienie pasma zatrzymania: -98 dB

AK5386 ADC i 4550 Op-Amp

Przetwornik Delta-sigma ADC przeznaczony jest do nagrywarek DVD i instrumentów muzycznych. Przed przetwornikiem ADC w układzie zastosowano zamontowany na łóżeczku Op-Amp 4580. Przy zastosowaniu przetwornika ADC nie z najwyższej półki korzyść z możliwości zastąpienia op-ampa jest niewielka, ale taka opcja jest atrakcyjna.

Specyfikacja karty katalogowej AK5386:

  • CGI+szum: -96dB (0,0015%)
  • Zakres dynamiki, sygnał do szumu: 110dB
  • Tłumienie pasma zatrzymania: -80dB

SRC4382

Układ SRC4382 jest wykorzystywany do upsamplingu. Konwerter jest uważany za jeden z najlepszych w swojej klasie.

Specyfikacja SRC4382:

  • CGI+szum: -125dB (0,000056%)
  • Zakres dynamiczny, 128dB

Jako ilustracja z instrukcji obsługi, możesz spojrzeć na spektrum sygnału po konwersji z 44.1kHz do 192kHz. Jak widać, nie ma żadnych zniekształceń powyżej poziomu szumu.

TPA6120A2

Jako wzmacniacz słuchawkowy zastosowano układ Texas Instruments TPA6120A2. Ten sam wzmacniacz jest stosowany w ASUS Xonar ST/STX.

Karta katalogowa TPA6120A2:

  • 80mW dla 600 omów przy zasilaniu ±12V przy 0.00014% CGI + Szumy
  • Minimalna dopuszczalna impedancja obciążenia 8 ohm, minimalna zalecana 16 ohm.

Dr. DAC prime wewnętrznie składa się z dwóch płyt.

Wygoda użytkowania

Dr. DAC prime nie wymaga żadnych specjalnych sterowników, instaluje się automatycznie. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie. System określa urządzenie jako "Dr. DAC prime", co jest jasne i zrozumiałe, w przeciwieństwie do różnych innych DAC-ów USB o bezimiennej nazwie "USB audio DAC". Domyślnym ustawieniem po instalacji jest 50% objętości.

Na uwagę zasługuje wygoda przełączania regulowanej głośności wyjścia liniowego i stałej maksymalnej. Wyjście słuchawkowe zawsze działa.

W porównaniu z Dr. DAC 2 wygoda korzystania z pokrętła głośności po lewej stronie jest nieco mniejsza po podłączeniu słuchawek z dużym jackiem. Pod wszystkimi innymi względami wygoda jest na podobnym poziomie. Różny format gniazda 6,5 i 3,5 mm jest bardzo wygodny i eliminuje konieczność stosowania przejściówek.

Wskazanie jest wystarczająco wyraźne, tylko że w trybie MUTE nie jest wyświetlany wybór trybu PCM/UPSAMPLE.

W trybie STANDBY urządzenie nie jest widoczne dla systemu, dlatego wyłączenie prime podczas odtwarzania nie jest zalecane.

Obsługa sterownika Diagnostyka RMAA

Urządzenie: Dr. DAC prime (usbaudio.sys)

Urządzenie ma za mało buforów sprzętowych 2D Urządzenie ma za mało buforów sprzętowych 3D EAX 1.0: N/A EAX 2.0: N/A EAX 3.0: N/A EAX 4.0: N/A EAX 5.0: N/A

Rates: dwMinSecondarySampleRate 100 dwMaxSecondarySampleRate 200000

Statystyki wolnych buforów: dwFreeHw3DAllBuffers 0 dwFreeHw3DStaticBuffers 0 dwFreeHw3DStreamingBuffers 0 dwFreeHwMixingAllBuffers 0 dwFreeHwMixingStaticBuffers 0 dwFreeHwMixingStreamingBuffers 0

Statystyki maksymalnych buforów: dwMaxHwMixingAllBuffers 0 dwMaxHwMixingStaticBuffers 0 dwMaxHwMixingStreamingBuffers 0 dwMaxHw3DAllBuffers 0 dwMaxHw3DStaticBuffers 0 dwMaxHw3DStreamingBuffers 0

Misc stats: dwFreeHwMemBytes 0 dwTotalHwMemBytes 0 dwMaxContigFreeHwMemBytes 0 dwUnlockTransferRateHwBuffers 0 dwPlayCpuOverheadSwBuffers 0

Brak wsparcia dla gier. Jest mało prawdopodobne, że w grach nie będzie dźwięku, ale dla maksymalnej jakości warto używać kart z takim wsparciem, kosztem zastosowania wyższej jakości algorytmów przetwarzania dźwięku. Liderami są tutaj karty X-Fi i ASUS. Dr. DAC prime może być używany z kartami junior X-Fi jako zewnętrzny DAC poprzez SPDIF.

Do zadań profesjonalnych urządzenie nie posiada obsługi ASIO, przez co odtwarzanie i nagrywanie dźwięku jest bardziej opóźnione. Jest to ważne tylko w przypadku grania na żywych instrumentach. Podczas pracy w programie Ableton Live pod interfejsem MME nie było żadnych problemów.

Pomiary obiektywne Pętla własna

Sygnał wyjściowy jest wyższy niż dopuszczalny poziom sygnału dla wejścia. Poziom sygnału musi być nieco zmniejszony, aby wyeliminować przeciążenie na wejściu.

Zazwyczaj w pętli natywnej można zaobserwować najmniejszą ilość zakłóceń i maksymalne parametry łącza o najniższej jakości. W tym przypadku można by się spodziewać 108~110 dB sygnału do szumu, czyli wartości granicznych dla przetwornika ADC. Biorąc pod uwagę różnicę poziomów wejścia i wyjścia, byłaby ona rzędu 103~105 dB. Takie dane potwierdzałyby racjonalnie wykorzystany potencjał konwerterów.

Poziomy szumów w trybach 16 i 24 bitowych dla przetwornika ESI Dr. DAC prime

Dr. DAC prime - Line In-Out Loop 44.1/24 44.1/16 Poziom szumów, dB (A) -96.1 -95.1

W rzeczywistości liczby te okazały się nieco gorsze. Różnica między 16 a 24 bitami jest ledwie zauważalna. Mała różnica pokazuje, że urządzenie pracuje z 24 bitami i nie konwertuje na 16 bitów, jednak nie ma przewagi nad przetwornikiem z 24 bitami.

Zniekształcenia harmoniczne + szum (-3dB) ESI/Audiotrak Dr. DAC prime in loop

Poziom zniekształceń harmonicznych dla zastosowanego DAC-a jest dość wysoki, 0,012%. Jednak w tym przypadku mamy do czynienia z pętlą, gdzie przetwornik ADC nie jest mocnym ogniwem. Mimo to jego potencjał wynosi 0,0015%, a suma zniekształceń toru nagrywania i odtwarzania jest większa od wartości przewidywanych.

Zniekształcenia intermodulacyjne przetwornika ESI/Audiotrak Dr. DAC prime in loop

Spektrum testu zniekształceń intermodulacyjnych wykazuje wysoki poziom zniekształceń harmonicznych przy niskich częstotliwościach. Wskazuje to, że jedna z sekcji w układzie, ADC lub DAC, nie do końca działa poprawnie. Dzięki powszechności RMAA nie trudno znaleźć wyniki wcześniej wydanego JAVS DAC-1 OVERTURE, pierwszorzędnego analogu Dr. DAC. Wyniki RMAA były podobne

Dr. DAC prime - Line In-Out Loop (44,1/24)Płaskość pasma przenoszenia (zakres 40 Hz - 15 kHz), dB +0,21, -3,29 Poziom szumów, dB (A) -96,1Zakres dynamiki, dB (A) 95,8Zniekształcenia harmoniczne, % 0.012Zniekształcenia harmoniczne + szum, dB(A) -75.8Zniekształcenia intermodulacyjne + szum, % 1.804Zakłócenia kanałowe, dB -95.4Intermodulacja przy 10kHz, % 0.025

Tak więc pętla wewnętrzna nie daje odpowiedzi na temat jakości urządzenia, a jedynie informację, że jedno z ogniw ścieżki nie działa poprawnie. Dlatego konieczne jest przeprowadzenie próby z innym urządzeniem, najlepiej o wyższych parametrach.

Wyjście liniowe

Do szczegółowych badań wykorzystano profesjonalny interfejs E-MU1616m PCI, który charakteryzuje się wysokimi parametrami technicznymi. Zakres dynamiki, sygnał/szum w pętli natywnej wynosi 118 dB.

Dr. DAC prime nie posiada punktu uziemienia, co nieuchronnie prowadzi do powstawania pętli mas. Jak się okazuje, aby zredukować pętle mas, należy podłączyć przewód uziemiający do jednej z lewych śrub z tyłu prime. Jeśli przymocujemy przewód do prawej śruby, pętla uziemienia zostanie zredukowana tylko w zakresie niskich częstotliwości, natomiast w zakresie wysokich częstotliwości pojawi się dodatkowy szum.

Poziom szumów przetwornika ESI/Audiotrak Dr. DAC w pętli

Line Out Dr. DAC prime - Line In E-MU 1616m (44,1/24) punkt masy lewy bez prawegoPasmo przenoszenia (zakres 40 Hz - 15 kHz), dB +0,02, -0,14 +0,02, -0,14 +0,02, -0,14Poziom szumów, dB (A) -109,6 -106,4 -107,6Zakres dynamiki, dB (A) 109.4 106,3 107,3Zniekształcenia harmoniczne, % 0,0046 0,0050 0,0048Zniekształcenia intermodulacyjne + szum, % 0,0054 0,0068 0,0060Zakłócenia kanałowe, dB -100,6 -90,6 -101,6Intermodulacja przy 10 kHz, % 0,050 0,050 0,050

ESI/Audiotrak Dr. DAC prime i E-MU 1616m

Optymalna, górna lub dolna lewa śruba.

Odpowiedź częstotliwościowa przetwornika ESI/Audiotrak Dr. DAC prime

20 Hz do 20 kHz, dB -0,26, +0,02 40 Hz do 15 kHz, dB -0,14, +0,02

Jak widać, AFC jest w porządku, nie obserwuje się cliffingu. Jednak płaska odpowiedź jest dziś standardem.

Zniekształcenia harmoniczne + szum (-3 dB) ESI/Audiotrak Dr. DAC prime

Lewa Prawa Zniekształcenia harmoniczne, % +0.0046 +0.0045 Zniekształcenia harmoniczne + szum, % +0.0048 +0.0047 Zniekształcenia harmoniczne + szum (A-ważone), % +0.0059 +0.0058

Poziom zniekształceń wynosi 0,0046%, to lepsze wartości niż te uzyskane w trybie pętli, ale potencjał DAC-a to 0,0005%. Z Dr. DAC2 domyślny poziom zniekształceń nie przekraczał 0,0010%, a po wyregulowaniu różnych wzmacniaczy operacyjnych spadł do 0,0005%. Być może prime może również zmniejszyć zniekształcenia, domyślne poziomy harmonicznych są o 10~15dB wyższe niż w Dr. DAC 2.

Zniekształcenia intermodulacyjne przetwornika ESI/Audiotrak Dr. DAC prime

Poziom zniekształceń intermodulacyjnych nie jest zbyt wysoki i wynosi 0,0054 %. Dr. DAC 2 ma poziom 0,0014 %.

Wejście liniowe

Pomiary z ARTA (STEPS) pokazują, że poziom zniekształceń wzrasta w zakresie niskich częstotliwości.

Wykres pokazuje oddzielnie zarówno harmoniczne od drugiej do piątej, jak i ogólny poziom zniekształceń. D6+ pokazuje szóstą harmoniczną + wszystkie inne wyższe rzędy. Sam test jest przeznaczony dla zestawów głośnikowych, a D6+ domyślnie pokazuje półkę szumów. Testując Dr. DAC prime można zobaczyć ogólny obraz w całym paśmie częstotliwości.

Zniekształcenia harmoniczne + szum (-3 dB) ESI/Audiotrak Dr. DAC prime

Zniekształcenia są redukowane poprzez obniżenie poziomu sygnału. Jednakże poziom sygnału musi być wystarczająco niski, do -24dB, aby można było nagrywać bez znaczących zniekształceń. Oznacza to, że normalny zapis jest możliwy do maksimum 70 dB S/N. Jest to poziom jakości wbudowanego dźwięku w notebookach.

Na podstawie wyników testu wejścia liniowego można stwierdzić, że przetwornik ADC nie jest mocną stroną urządzenia i stanowi jedynie rozszerzoną funkcjonalność.

Wyjście słuchawkowe

Wykresy napięcia/mocy zostały wykonane przy poziomie wyjściowym -3dB.

ESI/Audiotrak Dr. DAC wykresy poziomu napięcia wyjściowego przy 1kHz bez zniekształceń

ESI/Audiotrak Dr. DAC prime 1 kHz wykres poziomu mocy wyjściowej bez zniekształceń

Wyniki testu obciążenie rezystancyjne, Ohm poziom napięcia wyjściowego, V poziom mocy wyjściowej, mW16 2 25033 2.7 22050 2.9 168100 3.3 109200 3.4 58300 3.5 41

Wykresy napięcia wyjściowego i mocy pokazują poziom wystarczający dla większości słuchawek.

Zniekształcenia harmoniczne + szum (-3dB) ESI/Audiotrak Dr. DAC prime dla 1 V z obciążeniem 33, 50, 100 i 300 omów

Z wykresów wynika, że końcówka mocy daje bardzo małe zniekształcenia, w rzeczywistości spektrum pokazuje zniekształcenia samego DAC-a.

Zniekształcenia harmoniczne + szum (-3dB) ESI/Audiotrak Dr. DAC prime przy maksymalnej mocy z obciążeniem 33, 50, 100 i 300 omów

Przy maksymalnej mocy wyjściowej zniekształcenia są również niskie. Wzmacniacz dobrze radzi sobie z obciążeniami zarówno o wysokiej, jak i niskiej impedancji.

Tryb zwiększania częstotliwości próbkowania

Tryb Upsample pozwala urządzeniu pracować z częstotliwością 192kHz, efektywnie konwertując przychodzące częstotliwości do 192kHz.

Przy testach wyjścia analogowego nie było praktycznie żadnych różnic w parametrach, co sugeruje, że konwerter przynajmniej nie wprowadza znaczących zniekształceń.

Wejścia/wyjścia cyfrowe

Zależność od jittera jest zwykle wyrażana w kategoriach poziomu szumu. Jednostki profesjonalne są zazwyczaj taktowane z zegarów wewnętrznych, a zewnętrzne są przestrajane. Zewnętrzne, konsumenckie przetworniki cyfrowo-analogowe nie zawsze są w stanie to zrobić, może też istnieć zależność od jakości kabla optycznego lub koncentrycznego, ze względu na rozmycie czoła sygnału.

Test na

E-MU 1616m 44/24

E-MU 1616m 48/24 ASUS Xonar Essence STX 44/24 ASUS Xonar Essence STX 48/24 Poziom hałasu, dB (A): -110.3 -110.4 -110.4 -110.0

E-MU1616m ma taki sam poziom jittera dla trybów 44.1 i 48kHz, podczas gdy ASUS Xonar Essence STX ma wyższy poziom jittera dla 44.1kHz i niższy dla 48kHz. Jeśli porównamy uzyskane dane sygnał/szum na danym DAC-u zależnym od jittera, to charakterystyka wyjściowa z E-MU powinna być taka sama, natomiast z STX-a przy 44 jest gorsza, a STX 48 najlepsza. Taką zależność wykazał dr DAC 2 z wahaniami wartości od 112,9 do 114,6 dB. Jak widać z tabeli dla Dr. DAC prime, wartości mieszczą się w granicach błędu pomiarowego. Wartość jest na poziomie 110. Być może gdyby górna wartość wynosiła około 120dB, moglibyśmy dokładniej powiedzieć, czy istnieje korelacja, czy nie, w tym przypadku nie widzimy żadnej zmiany poziomu z jittera STX przy 44.1kHz.

Wnioski

Obiektywne pomiary nie czynią odkrycia z kategorii "niedrogie urządzenie o ultra jakości". Wejście liniowe jest podatne na zniekształcenia i nie jest niczym więcej niż opcjonalnym dodatkiem. Wyjście liniowe zapewnia wydajność porównywalną z najwyższej klasy interfejsami audio, ale nie zapewnia maksymalnej jakości realizacji. Obecnie konwertery, w których potencjał DAC-a jest maksymalnie otwarty technicznie, znajdują się w zupełnie innych kategoriach cenowych, są to Lynx Aurora, Motu HD192 (kompleksy, kosztujące ok. 3000$). Te, które są prostsze, zazwyczaj wykorzystują albo gorszej jakości komponenty, albo układy nie są dopracowane do perfekcji. W efekcie zamiast 117~120 dB obserwuje się typowe 110 dB. Co ważne, nie ma praktycznie żadnych skarg na jakość dźwięku. Niewiele jest dziś kart i urządzeń, w których producentom udało się umieścić zarówno wysokiej jakości komponenty, jak i uzyskać wartości wyższe niż 117dB, ale to jak na razie wyjątki. Należą do nich karty z serii E-MU m, Asus Xonar D2, ST/STX z zastrzeżeniem trybu 44.1.

Należy również zrozumieć, że specyfikacje techniczne jedynie pośrednio wskazują na możliwą subiektywną jakość dźwięku. Ponadto wiadomo, że każdy odcinek ścieżki ma różne rodzaje zniekształceń, które mogą wskazywać na niewłaściwy tryb pracy. Jeśli chodzi o właściwości techniczne urządzeń wysokiej jakości, ich wydajność musi mieścić się w określonych wartościach. Dlatego nie ma sensu dobierać tylko parametrów technicznych bez subiektywnego odsłuchu. Parametry techniczne pozwalają jedynie na ocenę potencjału urządzenia.

Chciałbym osobno zauważyć, że oprócz liczb pokazujących poziom zniekształceń, trzeba wziąć pod uwagę charakter zniekształceń, to, jak są one odczuwalne psychoakustycznie. W tym przypadku widać nieliniowość charakterystyczną dla przeciążenia. Co ważne, jest to charakter zniekształceń charakterystycznych dla głośników, które można zamaskować. Głośniki i słuchawki mają z natury wyższy poziom zniekształceń. Znacznie groźniejsze są zniekształcenia o innym charakterze, których nie zamaskuje dalsza ścieżka.

Dźwięk - wrażenia subiektywne Tor z głośnikami

Jako wzmacniacza użyto wzmacniacza laboratoryjnego opartego na układzie LM3886. Jako monitory posłużyły kolumny na bazie Eton8-800/37HEX + Vifa XT25. Ten sam głośnik niskotonowy zastosowano w ADAMie S2.5A, a podobny wysokotonowy w satelitach BlueSky SAT 6.5 MK II. Dla tych, którzy stawiają na jakość = cenę, koszt podobnych monitorów pasywnych na podobnych podzespołach będzie oscylował w granicach 2000-2500$ za parę. Impedancja głośników wynosi 6 ohm.

Dźwięk można określić jako bardzo wysokiej jakości. Należy zaznaczyć, że różnica w jakości dźwięku urządzeń tej klasy, niezależnie od ich ceny, nie jest duża, a wybór DAC-a to pogoń za barwą dźwięku, jak również ekskluzywnością/prestiżem. Podobnie, jakość wzmacniacza i głośników jest bardziej krytyczna w znalezieniu różnicy między źródłami dźwięku.

Najbardziej interesująca jest różnica w brzmieniu w trybie Bypass i Upsample. Różnica nie jest dramatyczna, ale jest i dobrze słyszalna. W trybie Upsample transmisja ataku ulega zmianie. Smyczki, klawisze brzmią mniej uwypuklone. W muzyce elektronicznej zauważalna jest zmiana w szczegółowości i czystości wysokich tonów. W rzeczywistości tryb upsample jest cichym, nieagresywnym trybem. Może to być przydatne przy słuchaniu nagrań z "piaszczystymi wysokimi" - wysoki poziom zniekształceń w wysokich częstotliwościach, które tryb upsamplingu wygładzi.

Słuchawki

Technicznie rzecz biorąc, można wybrać dowolne słuchawki dostępne na naszym rynku. Do wyboru są dość popularne, rozpoznawalne modele słuchawek o różnym poziomie czułości i impedancji. Do odsłuchu Dr. DAC prime użyto słuchawek:

  • Sennheiser HD650 - audiofilskie słuchawki, które można zaliczyć do klasyki.
  • Fostex T50-RP - słuchawki izodynamiczne dość wymagające dla wzmacniacza ze względu na niską czułość.
  • AKG 272 Studio - słuchawki studyjne o neutralnym brzmieniu, niskiej impedancji, średniej czułości.
  • C.E.C. 53HP to słuchawki o niskiej impedancji i wysokiej czułości.

Wzmacniacz słuchawkowy zapewnia wysoki poziom rezerwy głośności. Nie ma żadnych skarg na jakość. Nie ma żadnych zniekształceń zarówno w przypadku słuchawek o wysokiej, jak i niskiej impedancji. Można również zauważyć brak jakichkolwiek podkolorowań dźwięku. Miłośnikom "ciekawego", "uduchowionego" i "ekscytującego" brzmienia wzmacniacz może nie przypaść do gustu, to już zależy od preferencji brzmieniowych i dostępnych słuchawek.

Wnioski

Dr. DAC prime to całkiem udane urządzenie o wysokiej jakości dźwięku, a także audiofilskich właściwościach - zastąpienie Opusa i osobny tryb upsamplingu. Wygodna możliwość przełączania. W stosunku do poprzedniej wersji Dr.DAC2 funkcjonalność została poprawiona poprzez dodanie dodatkowego przetwornika ADC oraz wejścia cyfrowego. Przetwornik analogowo-cyfrowy jest trochę kiepski, ale dla użytkowników tego typu urządzeń nie będzie to miało większego znaczenia. Wzmacniacz słuchawkowy jest wystarczająco mocny z neutralnym dźwiękiem.