Czyściej, wyraźniej, głośniej: przegląd przenośnych wzmacniaczy słuchawkowych

Czyściej, wyraźniej, głośniej: przegląd przenośnych wzmacniaczy słuchawkowych

NIEGDYŚ UWAŻANE ZA RZADKI EGZOTYK, PRZENOŚNE WZMACNIACZE SŁUCHAWKOWE SĄ OBECNIE DOSTĘPNE NA RYNKU W DZIESIĄTKACH ODMIAN, OD PROSTYCH, NIEDROGICH URZĄDZEŃ PO WYSOKIEJ KLASY ZESTAWY AUDIO Z WBUDOWANYMI UKŁADAMI DSP I ZAAWANSOWANYMI FUNKCJAMI. POSTANOWILIŚMY PRZEPROWADZIĆ PRZEGLĄD PORÓWNAWCZY PIĘCIU POPULARNYCH MODELI PRZENOŚNYCH WZMACNIACZY, ABY ZROZUMIEĆ ICH FUNKCJONALNOŚĆ I MOŻLIWOŚCI MUZYCZNE. I JEDNOCZEŚNIE OKREŚLIĆ ICH MOCNE I SŁABE STRONY. iFi nano iDSD

Wielki domowy High End i kompaktowe, przenośne audio to często dwa różne światy, które w niewielkim stopniu lub wcale się nie pokrywają. iFi jest jednym z wyjątków, ponieważ zostało założone przez Abbington Music Research, markę, która od dawna słynie z ponadwymiarowych, high-endowych komponentów audio. Bliskie więzi rodzinne pozwalają projektantom iFi czerpać z know-how Abbington Music Research, dzięki czemu każde urządzenie przenośne iFi ma wspólne geny z potężnymi audiofilskimi gigantami. Przykładem jest przenośny wzmacniacz/dAC nano iDSD. Zintegrowany w urządzeniu przetwornik DAC jest gotowy nie tylko do współpracy z komputerem jako źródłem dźwięku, ale także do konwersji cyfrowych strumieni audio z urządzeń mobilnych z systemem iOS lub Android, dzięki czemu każdy telefon może zająć należne mu miejsce w kieszonkowym systemie Hi-Fi. Model ten bazuje na przetworniku cyfrowo-analogowym Burr-Brown ze specjalnym, niestandardowym firmware, pozwalającym w pełni wykorzystać bogaty potencjał audio chipsetu.

Rozwiązanie to, zapożyczone przez konstruktorów z Abbington Music Research, daje maleńkiemu, 160-gramowemu urządzeniu zdolność do przewyższania praktycznie wszystkich konkurentów w kategorii "wysoka rozdzielczość", przetwarzając wielobitowe PCM do 384kHz i jednobitowe DSD do 12.4MHz. W międzyczasie strumienie PCM są konwertowane w ich naturalnym wielobitowym wzorze, podczas gdy DSD jest omijane bez uprzedniej konwersji do PCM - inżynierowie iFi konsekwentnie redukują kroki przetwarzania cyfrowego, aby zminimalizować wszelkie możliwe zniekształcenia informacji. W celu wyeliminowania jittera, urządzenie wykorzystuje specjalne obwody Zero Jitter zapożyczone z kultowego AMR DP-777 - kolejny przykład udanej adaptacji "dorosłej" konstrukcji High End do świata przenośnego audio. Zastosowanie audiofilskiego know-how pozwoliło projektantom uzyskać neutralny i niezwykle dokładny dźwięk z wysoką szczegółowością, równomiernym balansem częstotliwości i przyzwoitą separacją instrumentów. To all-in-one sprawdza się w każdym gatunku muzycznym od folku i jazzu po hip-hop i heavy metal! Nano iDSD doskonale radzi sobie z typowym materiałem muzycznym, ale maksimum swoich możliwości pokazuje w przetwarzaniu hi-freaków - tutaj wzmacniacz jest w stanie wytrzymać konkurencję nie tylko z najlepszymi urządzeniami przenośnymi, ale także z masywnymi domowymi DAC-ami. I będzie grał na równi z dużo droższymi urządzeniami!

IFI NANO IDSD

Funkcjonalność - 5

Dźwięk - 5 Projekt - 4 Kontrole - 5 Cena / jakość - 5 Sony PHA-1A

Gdyby inżynierowie firmy Sony nie wynaleźli dawno temu odtwarzacza kasetowego Walkman, rynek przenośnych urządzeń audio nie istniałby nawet dzisiaj! Wkład firmy w rozwój branży nie ogranicza się jednak do 40-letnich wynalazków: w ostatnich latach Japończycy aktywnie rozwijają segment premium przenośnego sprzętu audio, wprowadzając na rynek kilka linii zaawansowanych odtwarzaczy i wzmacniaczy. Wśród tych ostatnich wyróżnia się PHA-1A. Ten kompaktowy wzmacniacz z wbudowanym przetwornikiem DAC został zaprojektowany do współpracy z odtwarzaczami Walkman i Xperia tej marki, ale można go również sparować z innymi źródłami dźwięku - kabel USB łatwo łączy się z komputerem, a adapter Lightning ze smartfonem lub tabletem z systemem iOS. Do konwersji sygnału cyfrowego na analogowy, Sony wykorzystuje renomowany układ Wolfson WM8740, dość powszechnie spotykany w podręcznych urządzeniach Hi-Fi.

Jego możliwości przetwarzania high-res nie dorównują możliwościom iFi micro iDSD, ograniczając się do kompatybilności z plikami PCM do 24 bitów/192kHz - jednak dla zdecydowanej większości miłośników muzyki, którym nie zależy na ultra-wysokiej rozdzielczości, będzie to w zupełności wystarczające. Dwustopniowy przełącznik wzmocnienia pozwala na wysterowanie wszystkich słuchawek, aż po najbardziej wymagające pod względem mocy wersje. Wytrzymała aluminiowa obudowa zapewnia odporność na ekstremalne ciśnienia, a kompaktowe rozmiary i niewielka waga 150g sprawiają, że jest to bezpieczny wybór na każdą wycieczkę lub wyprawę. Muzyczny zapis PHA-1A jest jasny i zwiewny, z lekkim naciskiem na górną średnicę, ale nie cierpi na anemię basową niektórych urządzeń opartych na WM8740 - jego ostry i wyrazisty bas jest szczególnie dobry do słuchania hardcorowego gitarowego rocka. Jedyną wadą jest autonomia, którą twórcy musieli poświęcić na rzecz kompaktowych rozmiarów. Sześć godzin pracy na jednym ładowaniu może nie wystarczyć tym, którzy lubią długie spacery z muzyką.

SONY PHA-1A

Funkcjonalność - 4 Dźwięk - 4 Projekt - 4 Kontrole - 4 Cena / jakość - 4 Denon DA-10

Denon jest znany wśród audiofilów z wysokiej jakości kina domowego i stacjonarnych komponentów Hi-Fi, a ostatnio także z ciekawych bezprzewodowych rozwiązań multiroom. W tej dziedzinie firma jest jednym z uznanych światowych liderów! W dziedzinie przenośnego audio Denon jest bardziej skromny i ograniczył swoją obecność na rynku do kilku słuchawek dokanałowych i pełnowymiarowych. Jednak niedawno Denon dodał do swojego katalogu pierwszy przenośny DAC/wzmacniacz słuchawkowy. Urządzenie jest gotowe do pracy jako zewnętrzny DAC w towarzystwie dowolnego źródła cyfrowego, od smartfonów i tabletów po laptopy i komputery stacjonarne. Układ Burr-Brown PCM1795 jest zdolny nie tylko do odtwarzania dźwięku PCM do 24 bitów/192 kHz, ale również dekoduje bardziej złożony materiał DSD z rozdzielczością do 5,6 MHz. Przenośny wzmacniacz/dAC Denona jest jednak gotowy zadowolić nie tylko miłośników hi-fi, ale także tych, którzy przywykli do słuchania muzyki o normalnej rozdzielczości. Aby wydobyć pełen potencjał muzyczny z takich nagrań, urządzenie wyposażono w opracowany przez Denona procesor AL32, który został z powodzeniem przetestowany w odtwarzaczach CD Denona klasy premium.

Procesor wykorzystuje zaawansowane algorytmy interpolacji danych i rozszerza wejściową głębię bitową audio do 32 bitów. Równie ważne są inne rozwiązania, które zostały z powodzeniem przetestowane przez projektantów Denona w ich pełnowymiarowych komponentach audio. Wśród nich należy wymienić zastosowanie dwóch oddzielnych układów w generatorze zegara dla strumieni audio o różnych częstotliwościach próbkowania, a także wzmocnioną ochronę ścieżki audio przed wewnętrznymi zakłóceniami elektrycznymi po stronie zasilania. Układ zasilania oparty jest na przyzwoitej wielkości akumulatorze o pojemności 3200 mAh - wystarczy to na 24 godziny pracy wzmacniacza lub 7 godzin pracy zewnętrznego przetwornika C/A. Urządzenie sprawia wrażenie dość nieporęcznej jak na przenośne standardy "cegły": jego grubość wynosi nieco poniżej 3 cm, a waga zauważalnie przekracza 200 g. Ale brzmi równie solidnie, jak wygląda, pewnie rozdzielając złożone partie instrumentalne i kreśląc ostrą jak brzytwa przestrzeń akustyczną. Nawet najciaśniejsze pasaże orkiestrowe nie zostaną pokonane przez to urządzenie! A w lżejszych gatunkach potrafi nawet zagrać z łatwością.

DENON DA-10

Funkcjonalność - 4 Dźwięk - 5 Projekt - 3 Kontrole - 4 Cena / jakość - 4 Fiio E12

Był taki czas, kiedy wybór przyzwoitego przenośnego systemu hi-fi był kosztownym przedsięwzięciem dostępnym tylko dla zamożnych audiofilów. Dziś kupno kieszonkowego hi-fi jest bardziej przystępne niż kiedykolwiek! Teraz nawet biedny student może sobie na to pozwolić. Nie mniej odpowiedzialna jest za to firma Fiio, która zalewa rynek sporą liczbą budżetowych rozwiązań przenośnych. Oto jeden z nich - miniaturowy wzmacniacz E12 - jeden z najnowszych dodatków do katalogu Fiio. W przeciwieństwie do innych modeli w naszym przeglądzie, E12 jest przeznaczony wyłącznie do wzmacniania sygnałów analogowych i nie posiada wbudowanego przetwornika cyfrowo-analogowego - to znacznie zawęża jego funkcjonalność, ale znacznie łagodzi cenę, pozwalając miłośnikom muzyki o ograniczonym budżecie uniknąć płacenia zbyt wiele za niepotrzebne opcje. Brak zbędnych elementów pozytywnie wpływa na proporcje urządzenia - jak na przenośny wzmacniacz wygląda ono niezwykle smukło. Jednocześnie, wbrew oczekiwaniom, gadżet jest dość masywny - powodem nadmiernej wagi jest solidna obudowa wykonana z polerowanego metalu, dzięki której urządzenie nie tylko bez problemu wytrzymuje wszelkie ciosy losu, ale też wygląda na znacznie droższe niż kosztuje.

Atuty E12 nie ograniczają się jednak tylko do zewnętrznego luksusu - wiele do podziwiania jest także w jego wnętrzu. Konstrukcja oparta jest na połączeniu wysokiej jakości bufora LME49600 i wzmacniacza operacyjnego Texas Instruments LME49710, zaprojektowanego w celu zapewnienia niskich szumów i małych zniekształceń harmonicznych. Dzięki gruntownej rewizji obwodu zasilającego, op-amp jest w stanie pracować z maksymalną wydajnością przy podbijaniu wysokoimpedancyjnych słuchawek. Zintegrowany akumulator zasilany jest przez port USB i zapewnia około 12 godzin pracy na baterii - nieźle jak na wzmacniacz o tak smukłych kształtach. Dla tych, którzy chcieliby pobawić się ustawieniami dźwięku, Fiio wyposażyło wzmacniacz w parę przełączników - jeden uruchamia funkcję crossfeed, przeznaczoną do manipulowania panoramą stereo poprzez zamiatanie kanałów, a drugi reguluje poziom basu. Ekspander basu" działa całkiem poprawnie, nie podcinając średnicy, choć w większości przypadków nie ma potrzeby go używać - E12 jest całkiem niezły w dolnym rejestrze, tak jak jest. Bas brzmi ważąco i klarownie, choć atakowi brakuje nieco szybkości. Wzmacniacz najlepiej ujawnia się w gatunkach, które wymagają mocnego uderzenia i potęgi. A jego solidne, mięsiste brzmienie z pewnością zadowoli miłośników prawdziwego rock'n'rolla.

FIIO E12

Funkcjonalność - 3 Dźwięk - 4 Projekt - 5 Kontrole - 4 Cena / jakość - 4 Oppo HA-2

Oppo nieczęsto wypowiada się publicznie o nowych gadżetach, ale każde takie pojawienie się staje się wielkim wydarzeniem - wystarczy przypomnieć sobie jego głośny debiut w zeszłym roku na rynku słuchawek High End z planarnym modelem PM-1, który od razu zebrał garść prestiżowych nagród na najważniejszych międzynarodowych wystawach. Pomimo kolejnego numeru dwa na etykiecie, HA-2 jest również debiutem - pierwszym przenośnym wzmacniaczem noszącym logo Oppo. Od pierwszego spojrzenia przyciąga wzrok skórzanym wykończeniem (tak, tak, to nie jest imitacja, to prawdziwa skóra na metalowej obudowie), jak również smukłą budową. Z grubością zaledwie 12 mm HA-2 pretenduje do miana najbardziej subtelnego gadżetu w naszym przeglądzie! Jednocześnie w jego konstrukcji znalazł się wbudowany przetwornik cyfrowo-analogowy z asynchronicznym interfejsem USB, gotowy do przetwarzania dźwięku z dowolnego źródła mobilnego lub stacjonarnego, w tym smartfonów i tabletów z systemami Android i iOS. Chipset Sabre ESS9018-K2M jest mobilną wersją słynnego ESS9018, z którym Oppo współpracowało już przy projektowaniu swoich dużych urządzeń klasy High End.

Może się on pochwalić opatentowaną 32-bitową architekturą i wbudowanym eliminatorem zakłóceń jittera Time Domain Jitter Eliminator, a co najważniejsze, doskonałą wydajnością, która umożliwia mu dostarczanie wyjątkowych możliwości nagrywania w wysokiej rozdzielczości: wielobitowe pliki PCM są dekodowane z częstotliwością próbkowania do 384kHz, a jednobitowe DSD do 11.2MHz. Inne audiofilskie "sztuczki" zastosowane przez konstruktorów HA-2 to staranny dobór komponentów w torze wzmacniającym, natywna obsługa DSD (pliki są konwertowane bez wcześniejszej konwersji do PCM) oraz funkcja rozszerzenia. Ten ostatni jest realizowany jako układ analogowy i nie zawiera żadnych algorytmów cyfrowych. Pomimo grubości urządzenia, udało się w nim zmieścić niezłą baterię o pojemności 3000 mAh, która wystarcza na około 13 godzin słuchania muzyki w trybie prostego wzmocnienia i 7 godzin w trybie konwersji cyfrowo-analogowej. Muzyczna sygnatura HA-2 wyróżnia się przejrzystością i klarownością, precyzją ogniskowania sceny dźwiękowej oraz klarownością ataków instrumentalnych. Smyczki i dęte drewniane są bogato teksturowane, nawet w normalnej rozdzielczości. A kiedy przychodzi do haju, trudno się powstrzymać.

OPPO HA-2

Funkcjonalność - 5

Dźwięk - 5 Projekt - 5 Kontrole - 4 Cena / jakość - 5