Debata na temat jakości dźwięku z ipoda/toucha/telefonu nie ma końca. Czy to format od mp3 do alac do modelu wydania od 1. do 6. generacji, nigdy nie ma zgody co do tego, czy ipod jest rzeczywiście tam z najlepszych DAP's, jeśli chodzi o czystą przyjemność sq. W ciągu ostatnich lat widzieliśmy ogromną plejadę konkurencyjnych DAP-ów, wszystkie z jednym celem - strącić ipoda z grzędy za pomocą jednej unikalnej funkcji lub nie. Ostatni wzrost popularności ogromnie drogich chińskich DAP-ów, takich jak seria HM Hifimana i Colorfly, przywrócił do dyskusji jedną istotną cechę, która moim zdaniem została utracona przez ostatnie 10 lat w cyfrowym audio - rzeczywistą jakość samej muzyki.
MP3 niemal w pojedynkę obniżyło nasze oczekiwania co do tego, co uważamy za akceptowalne w jakości odsłuchu. Kiedyś szło to w górę i w górę, miałeś winyl, potem kasetę, potem CD i prawie osiągnęło jeszcze wyższy poziom z SCAD, ale potem pojawił się dźwięk cyfrowy i wszystko zwróciło się ku natychmiastowości i ilości, a jakość spadła do szalonego poziomu 128k lub niższego. Pojawiły się inne formaty, takie jak OGG, które pomogły nieco złagodzić ból, ale nigdy nie były w stanie odwrócić tendencji. Ludzie po prostu zapomnieli o co chodzi w świetnie brzmiącej muzyce. Kiedy myśleli o mobilności i słuchawkach, to teraz był to rynek wygody i wysokiego poziomu tolerancji.
Od czasu popularyzacji formatów o wyższej rozdzielczości, takich jak Flac i rosnącej ilości DAP-ów i śmiem twierdzić "aplikacji" zdolnych do odtwarzania Flac i innych podobnych kodeków, walka wydaje się być na dobre i na dobre. Firmy takie jak Cowon zrobiły to z BBE i szaloną liczbą świetnych kodeków, które były uniwersalne, tak samo Hifiman, tak samo Colorfly i kilka innych firm. Ale dla takich firm jak Apple i formatu ALAC jest to trudna sprawa, ponieważ jest on prawnie zastrzeżony i cóż, na dłuższą metę jest nieco kosztowny, ponieważ trzeba ponownie kupować wszystkie te ścieżki i bardzo uciążliwe jest ponowne przygotowywanie płyt CD w formacie ALAC.
Jednym z wartych uwagi rozwiązań był rockbox dla ipodów, ale projekt nie jest w stanie nadążyć za tempem zmian w Apple tak bardzo jak kiedyś i jesteśmy teraz kilka lat do tyłu w tym projekcie z najlepszą iteracją będącą na edycji 5.5G 2005/6 i nadal pozostaje najlepszą dzisiaj dla wysokiej jakości odtwarzania. Niektórzy poszli jeszcze dalej i poszedł iMod trasy, która jest sprzęt DIY na wewnętrznych w celu poprawy ścieżki sygnału do wyjść i w ten sposób po raz kolejny podnieść jakość wykonania skromnego iPoda.
Więc co mamy wtedy? Zasadniczo tonę DIY ipodów, aplikacji i iteracji, które robią to czy tamto, ale prawdziwe rozłączenie między iOS, jak to było zamierzone do użycia przez iTunes i co postrzegamy jako najlepszą możliwą jakość w reprodukcji dźwięku. Wciąż pozostaje wrażenie, że czegoś brakuje, czegoś tak czystego w przekazie, co nie wymaga od użytkownika rzeźbienia jego ukochanego produktu z jabłuszkiem.
CLAS w zestawie z wzmacniaczem Rx2 i Ipodem Nano
Cypher Labs AlgoRhythm Solo DAC i w jednym małym, aluminiowym pudełku mamy kompletne przemyślenie tego, jak wydobyć z iPoda to, co najlepsze, bez kłopotliwego wyciągania zestawu narzędzi. Jest to tak proste w zamyśle, a jednocześnie tak wyrafinowane w wykonaniu, że rzeczywiście stanowi nowy poziom myślenia o tym, jak zmaksymalizować możliwości audio skromnego iPoda. Nie mówię tu tylko o czymś w rodzaju lepszego systemu operacyjnego czy optymalizacji nowego kodeka - mówimy o kompletnym, asynchronicznym dostarczeniu najczystszego sygnału z iPoda do jednego z najbardziej wyrafinowanych przetworników cyfrowo-analogowych "Made for Ipod", jakie kiedykolwiek powstały. To pierwszy taki produkt, ale przewiduję, że kolejne firmy pójdą w jego ślady i z czasem, jeśli rzeczywiście osiągnie on masę krytyczną, spodziewam się, że pojawią się nowe wersje, a ceny zaczną spadać.
Teraz Solo nie jest tani i jest to ryzyko biorąc pod uwagę cenę, ale odłóżmy na razie cenę na bok i zobaczmy jak coś takiego jak Solo po raz kolejny sprawiło, że jakość dźwięku stała się tematem rozmów dla tych, którzy pokochali i cieszą się swoimi iPodami takimi jakie są, bez chęci ich modyfikacji.
Konwerter cyfrowo-analogowy Wolfson Microelectronics™ Deszyfrowanie wyjścia USB Apple (nie "przepuszczanie" wyjścia liniowego) Asynchroniczny tryb konwersji USB na SPDIF Cypher Labs AlgoRhythm Solo™ strumieniuje bit-perfect cyfrowy dźwięk z Apple iPad™, iPhone® lub iPod® do urządzeń wyjściowych, takich jak wzmacniacze słuchawkowe i głośniki z zasilaniem, wykorzystując pełnowartościowe złącze USB Apple Audio zapewniające doskonałą jakość dźwięku Cypher Labs AlgoRhythm Solo™ komunikuje się przy użyciu protokołu Apple iPod Accessory Protocol (iAP) przez USB 1/8" stereo wyjście analogowe i RCA wyjście cyfrowe Głębokość próbkowania 16 bit Wymiary 2.8″ x 4,3″ x .75″ Bateria litowo-jonowa - przełączanie AC jest całkowicie odizolowane Przenośna konstrukcja z krótką i czystą ścieżką sygnału Możliwość podłączenia do domowych i przenośnych wzmacniaczy słuchawkowych i przetworników C/A Kabel dokujący USB-A w zestawie Zasilacz sieciowy i kabel zasilający w zestawie (powszechnie dostępne adaptery międzynarodowe) Zaprojektowany tak, aby pasował wielkością i charakterem dźwięku do wzmacniacza słuchawkowego ALO RxMK II
Opakowanie ironicznie przypomina mi pudełko Iphone'a, a ponieważ jest to jeden z docelowych odbiorców, nie jest to zły pomysł, jeśli jest zamierzony. W środku dostajemy typowy asortyment mobilnego sprzętu audio - ładowarkę, LOD, paski i małą instrukcję, jak prawidłowo używać Solo. Ładne, schludne opakowanie bez większego zamieszania, łatwe do rozpakowania i ponownego zapakowania.
Solo nie są małe jak w Ibasso D Zero, ale są pięknie zbudowane. Ma ponadprzeciętne wykończenie i może występować w dwóch kolorach, srebrnym i czarnym. Do testów dostałem srebrną i rzeczywiście wygląda na bardzo dobrze złożoną.
W kolorze srebrnym
Bliski partner wzmacniacza słuchawkowego ALO Audio, Rx2 jest idealnym towarzyszem dla Solo, z podobną formą i współczynnikiem kształtu, więc układanie ich w stos (jak to się zwykle robi będąc mobilnym) i spinanie razem jest łatwe i wizualnie atrakcyjne, nawet jeśli ma tendencję do zaczynania wyglądać na nieco większe i bardziej groźne niż większość mobilnych stosów w podróży. Moje myśli skierowały się w stronę lotniskowych urządzeń rentgenowskich, gdy tylko podłączyłem krótkie kable LOD i IC - który strażnik uwierzy, że to wszystko ma na celu wsparcie mojego dążenia do wydobycia każdej kropli SQ z mojego iPoda? Czy oni pozwalają na demo przy odprawie?
Z tyłu jest zasilanie (5v ludzie, nie 9v - zwłaszcza jeśli parujesz z nim Rx2 9V nie mieszaj tego) i odbiornik usb. Z przodu jest zasilanie, wyjście analogowe do dowolnego wzmacniacza i koaksjalne wyjście cyfrowe, które jest bardzo przydatne do podpięcia do DAC-a na biurku w celu szerszej integracji.
Pasujący kumple
Rx2 jest podobny również z przodu i z tyłu, z zasilaniem z tyłu i głośnością, wzmocnieniem, wejściem i wyjściem z przodu. Choć zarezerwuję moje pełne przemyślenia na temat Rx2 do pełnej recenzji w późniejszym terminie, to jednak poruszę ten temat, ponieważ był to nasz egzemplarz testowy. A poza tym wyglądają jakby były stworzone do bycia razem!
Uwaga lub wskazówka, aby udać się na zakupy sprzętu
Wspomniałem na początku, że do tej pory ipody przeszły przez ringer pod względem modyfikacji zarówno oprogramowania jak i sprzętu w poszukiwaniu audio nirwany i jak to miało na celu zmienić to wszystko. Cóż, tak jest, ale nie możesz po prostu podłączyć dowolnego ipoda, itoucha czy iphone'a. Nie, proszę pana, musi pan przestać w tej chwili kurczowo trzymać się ostatecznej myśli o imodowanym 5.5g potworze grającym flac, podłączonym do tego. Solo po prostu nie działa ze starszymi ipodami, itouchami i telefonami. Obecnie działa z następującymi urządzeniami:
Ipod Classic 6th Gen 80gb i nowsze Iphone 3G i nowsze Itouch 2G i nowsze Ipad 1G i nowsze Ipod Nano 5th Gen i nowsze.
Dla wszystkich innych poniżej, przepraszam, ale trzeba iść do sklepów w tej chwili, ponieważ po wypróbowaniu tego z kilku starszych iPodów gen nie ma po prostu sposobu, aby obejść to. Dla tych, którzy zastanawiają się nad niektórymi konkurentami w tej dziedzinie, takimi jak Fostex HP-1P, tylko słowo ostrzeżenia, że obecnie nie działają one z iPadami, podczas gdy Solo działa, (chociaż Fostex ma zintegrowany wzmacniacz, który niektórzy mogą faworyzować). Podejrzewam, że szczupłość wyboru jeśli chodzi o konkurentów i konkretne modele jest bardziej związana z pracą, jaką trzeba wykonać, aby te dwa urządzenia ze sobą "rozmawiały", jak również ze specyfiką bycia certyfikowanym przez Apple. Tak czy inaczej, jeśli jesteś die-hard iMod użytkownika to nie będzie działać dla Ciebie i Twój mały Red Wine delight.
Gdy masz wszystko na miejscu jest rzeczywiście konkretna kolejność, aby włączyć rzeczy. Zaczynając od urządzenia z jabłkiem do wyboru, upewnij się, że jesteś w sekcji muzycznej przed włączeniem Solo. Po włączeniu Solo powinien wykonać szybki 'handshake' z podem i wszystko jest gotowe. Jeśli nie, to powtarzaj czynność aż do skutku. Szczerze mówiąc jest to bardzo proste pod tym względem. Po zakończeniu, włącz wzmacniacz itd. Jedną z rzeczy, na którą należy zwrócić uwagę w Rx2, a którą naprawdę lubię, jest to, że głośność zawsze zaczyna się od około 1-2 po włączeniu, co zapobiega ewentualnemu uszkodzeniu uszu w przypadku bardziej konwencjonalnych potencjometrów głośności. Choć nie jest to najdokładniejsze pokrętło głośności (rodzaj pokrętła typu flick), jest ono bardzo skuteczne i zapobiega przypadkowemu przesunięciu, które mogłoby spowodować poważne uszkodzenie uszu, ponieważ jest to naprawdę bardzo mocny wzmacniacz.
Co to jest ten tryb asynchroniczny, o którym pan mówi?
Ok, więc o co chodzi z tym terminem? Cóż, dla mnie jest to sekretny sos (poza układem Wolfsona), który czyni Solo nieco wyjątkowym. Poprzednie transporty cyfrowe i te tańsze obecnie rzeczywiście pozwalają na streaming cyfrowy z ipodów i idevices do większych systemów, ale nie w trybie asynchronicznym i ta cecha Solo jest tym, co daje ogromny skok jakości dźwięku w stosunku do poprzednich, niemobilnych wcieleń i współczesnych produktów, takich jak iPure. Tryb asynchroniczny poprzez USB jest w zasadzie technologią transportową, która zapewnia najwyższą jakość strumienia cyfrowego podczas przesyłania źródła sygnału do układu DAC w celu konwersji na sygnał analogowy. Asynchroniczny tryb transferu pozwala AlgoRhythm Solo przezwyciężyć ograniczenia i artefakty związane z trybem synchronicznego transferu przez USB, takie jak duża ilość jittera, który daje ziarno, grunge i wyższy poziom szumu w reprodukcji analogowej. Krótko mówiąc, daje to super czysty sygnał, który wzmacniacz może naprawdę dostarczyć do słuchawek.
Więc jak to cholerstwo brzmi?
W skrócie? Niewiarygodnie. Testowałem to również z bardziej skromnym D Zero od Ibasso i sprawiło to, że D Zero brzmiał jak jakiś high-endowy wzmacniacz, taka była jego jakość. Byłem ostrożny, aby dopasować wzmacniacz Rx2 do cieplejszych słuchawek, takich jak ESW9, ponieważ moje początkowe wrażenie było takie, że wzmacniacz Rx2 mógłby skorzystać na tym dopasowaniu, będąc nieco jaśniejszym i ostrzejszym niż C&C X02. Możliwość ominięcia wewnętrznego przetwornika DAC iPoda i przetwarzania nieskompresowanego w Solo jest tak wielką różnicą. Nie poprawia to właściwie dźwięku, po prostu zabiera czysty cyfrowy strumień z wnętrza urządzenia, przez LOD i do SOLO w celu przetworzenia. Wybór DAC-a Wolfsona został uznany przez Cypher Labs za lepszy wybór muzyczny i nie mogę zaprzeczyć, że rzeczywiście wykonuje on bardzo dobrą robotę.
Solo naprawdę wykonuje fantastyczną robotę otwierając wszystko z ipoda/toucha/telefonu - scena dźwiękowa jest znacznie większa, separacja instrumentów jest kliniczna, muzykalność jest po prostu fantastyczna. W połączeniu z Rx2 stwierdziłem, że wszystko po prostu krzyczy jakością. Niesamowite było usłyszeć, jak stare utwory rockowe z lat 80-tych w formacie 320k mp3 brzmią znowu tak świeżo. Naprawdę przekonałem się, że przechodząc przez jeden album po drugim Bay Area Thrash i Hair Metal zastanawiałem się, czy nie kupiłem ich wczoraj ponownie.
Przesunąłem Solo i ipoda na muzykę współczesną i jedyne co zrobiłem, to zmniejszyłem nieco głośność wzmacniacza. Nie szukałem EQ ani żadnej innej regulacji. Moving On Unter Null zabrzmiał potężnie, ale nigdy na żadnym etapie nie był poza kontrolą, nie zniekształcał się i nie przeciekał z jednego zakresu do drugiego.
Moja osobista ocena wzmacniacza Rx2 po tym odsłuchu to doskonały wykonawca rocka i metalu z jego neutralną do lekko jasnej sygnaturą. Blask jest idealny dla mojego typu hard rocka i potężnych wokalnych hooków. W połączeniu z Solo atak i zanik na utworze Five Finger Death Punch "Way Of The Fist" był najszybszy jaki kiedykolwiek słyszałem na jakimkolwiek DAP-ie, na którym odtwarzałem ten plik 320k.
Jedną miłą rzeczą do odnotowania, którą odkryło również kilka innych osób, jest to, że EQ ipoda rzeczywiście przechodzi przez Solo, pozwalając na pewną kontrolę EQ w całym procesie. Nie żebym osobiście uważał EQ za korzystne, ale dla niektórych będzie to postrzegane jako miła, mała funkcja, która dodaje trochę 'ekstra' od czasu do czasu. Użycie EQ to jednak zupełnie inny artykuł, więc na potrzeby tej recenzji pozostałem przy płaskim EQ.
Solo w kolorze czarnym z pakietem akcesoriów z kablem
Co więc powiedzieć?
Jeśli masz pieniądze, nowoczesnego iPoda i chcesz go podłączyć do swojego systemu lub jesteś wymagającym audiofilem w podróży, to jest to obowiązkowy zakup, po prostu nie ma nic lepszego dla przyjemności słuchania. Twój wybór wzmacniacza jest niezwykle ważne choć i znalazłem mój Nano zjadł sok szybko podczas testu, że znalazłem ładowanie było wymagane dość szybko. Mind you coming from Hifiman's exquisite HM-602 I was kind of used to shorter battery life and is something I have been trading off in return for higher bit rate playback for a while now. Niestety, nie można ładować iPoda poprzez konfigurację CLAS i jak na razie.
Zostaliśmy poinformowani, że wcześniej odtwarzanie wideo nie było możliwe przy użyciu Solo, ale teraz wszystkie wysyłane jednostki pochodzą z nową aktualizacją z numerem wersji firmware 1.3.1. Firmware jest aktualizowany poprzez pliki wav, co jest całkiem niezłe, więc chętnie usłyszę jaki potencjał może być dalej odblokowany w tym, co szybko uznaję za mój 'gadżet' roku!
www.cypherlabs.com www.aloaudio.com Cena jednostkowa w momencie oddania do druku: $579.00 lub $998.00 z dorzuconym wzmacniaczem Rx2.